Leif Burman (SWE)
:: CV
My Precious Mr. Tanno Card Case
”The biggest challenge was to make the click-sound just right with a wooden spring as the turntable is turned”
Materials
The case is Oregon pine (veneer on board) - the turntables walnut. I bought the walnut in Japan for the box, the nicest board of walnut I had ever seen.
Techniques
I used traditional techniques for the turntables, planning, cutting, sanding, and woodturning. All parts are glued on just one side so they can expand/shrink from the outside in with the humidity.
Biggest challenge
The challenge was to give my work the same level of craftsmanship as that of Mr. Tanno’s card case. To make the click-sound just right with a wooden spring as the turntable is turned was perhaps the biggest challenge. Another challenge was putting everything together with no margin for error.
Why did you make your piece?
I am impressed with Mr. Tanno’s work and I wanted his knowledge to be an inspiration for myself and others. Mr. Tanno was very helpful and let me do the box and document his process of making a card case. As a teacher at Carl Malmsten Furniture Studies in Stockholm I have to find ways of showing the students different craft processes, and this works well. You can touch the parts and see the process, get inspired to work with the same level of craftsmanship. That is the reason I made this box.
Timre spend:
3 weeks in Mr. Tanno’s workshop for the idea, the documentation and making the turntable parts. One week in my workshop to put it together and to make the Oregon pine part of the box.
--------------------------------------------------------------
Min kæreste Hr. Tanno kortkasse
”Den største udfordring var at få kliklyden til at lyde helt rigtig med en træ-fjeder, når karrusellerne drejer rundt”
Materialer:
Kassen er lavet af oregon pine finér på plade karrusellerne er valnød. Jeg købte valnød i Japan til kassen, det smukkeste valnøddebræt jeg nogensinde har set.
Teknikker:
Jeg brugte traditionelle teknikker til karrusellerne, høvling, tilskæring, slibning og drejning. Alle delene er kun limet på den ene side, så de kan udvide sig/krympe udefra med luftfugtigheden.
Udfordringer:
Udfordringen var at give mit arbejde det samme niveau af håndværk som Hr. Tannos kortholder. At få kliklyden til at lyde helt rigtig med en træ-fjeder, når karrusellerne drejer rundt, var måske den største udfordring. En anden udfordring var at sætte alting sammen uden fejlmargin.
Hvorfor har du lavet den?
Jeg er imponeret af Hr. Tannos arbejde og jeg havde brug for hans viden, som inspiration til mig selv og andre. Hr. Tanno var meget hjælpsom og lod mig lave kassen og dokumentere hans proces i fremstillingen af en kortkasse. Som lærer på Carl Malmstens Møbelstudie i Stockholm bliver jeg nødt til at finde måder at vise de studerende forskellige håndværksprocesser, og det virker godt. Du kan røre ved delene og se processen, blive inspireret til at arbejde med det samme niveau af håndværk. Det er grunden til at jeg har lavet denne kasse.
Tidsforbrug:
3 uger i Hr. Tannos studie på at udvikle ideen og at producere dokumentationen og delene til karrusellerne. En uge i mit værksted på at samle den og lave den del af kassen, som er lavet af oregon pine.