THE DANISH CABINETMAKERS ASSOCIATION

Nils-Ole Zib

Pioneren
750 x 750 x 750 mm

Birk fra ende til anden, bortset fra stålkuglerne og cykelegerne.

Birk er en pioner på vore breddegrader. Tag et stykke jord og gør ingenting – altså absolut ingenting. Efter et år: klynger af birkeris, efter to år er de mandshøje. Det er fantastisk at følge birkens livskraft. Først er kvistene blanke og mørkebrune, senere hvide og matte, til sidst knudrede og grå.

Min birk er en Betula Pendula (Vortebirk), der startede sit liv i en tagrende på Vesterbro Torv, det eneste natur en ældre dame kunne se fra sit køkkenvindue. Nu er den flyttet på landet og udgør det ene ’anker’ for min hængekøje.

The Pioneer
750 x 750 x 750 mm

Birch inside and out. Well, that is apart from the steel balls and bike spokes.

Birch is a pioneer in these latitudes. Take a piece of land and do nothing - that is absolutely nothing. After a year: low brushwood and after two years it’s already man’s high. It is fantastic to follow the birch´s vitality and ‘drive’. The youngest twigs are shiny and dark brown, later they go into the familiar white matte color eventually becoming gnarled gray.

My birch is a Betula pendula – it´s life started in a backyard gutter in downtown Copenhagen as the only sight of nature from an elderly woman’s kitchen window. Now it has moved to the countryside and is one of the 'anchors' for my hammock.